Oss på demotur på Stormyrbassenget

søndag 19. september 2010



Første tur ble for å sjekke om det var greit å ro fra Korgen til Bjerka. Har jo hørt at før i tiden gikk tildels stoore båter opp til Korgen - og tilbake igjen. Det måtte jo prøves. Dog i en liten spissbåt. Liv var bortreist den helga, så Kay ble sjåfør. Vi kjørte til Korgen, satte ut spissa under brua og lasta oppi sekk og kamera. Men båten var så lekk at vi lasta på land alt i full fart. Så dro vi båten opp og tømte den for vann. Mye tenking måtte til nå. Men Kay hadde en rull racingtape i bilen, så vi teipa alle sprekkene vi fant var lekk. Og da ble det vesentlig bedre. Så jeg tok sjansen. Uansett ville det være kort vei til lands. Turen starta.
Etter 5 minutter av turen ble det hektisk øsing. Og sånn ca. h
ver 5-10 min mellomrom gjorde jeg det samme. Et annet "problem" jeg fikk, var sandbanker. Brukte lang tid på å finne ut av merkingen i elva. Og med litt sunn fornuft, gikk det bedre etter hvert. Og øsingen begynte å bli lettere. Kanskje skuta trutna??


Bildet er tatt litt nedover elva.

Ferden nedover gikk greit. Mye å se, og Kay holdt øye med meg fra land, og tok bilder med jevne mellomrom. Egentlig utrolig stor forskjell å dra veien mellom Korgen og Bjerka, sammenlignet med elva. Et helt annet perspektiv.
Etter hvert kom jeg ned til broene over elva. Der var saltinnholdet i vannet større. Og jeg skulle rundt en odde og inn til småbåthavna på Bjerka. Men den deilige racingtapen var begynt å løsne nå. Og båten ble mer og mer lekk - øsinga mer intens. Og enda langt til landing. Men med øsing og roing gikk det greit. Landa i småbåthavna som planlagt og summerte turen som "Fortreffelig".
Vi lasta opp (etter en del krøll med innelåst nøkkel osv) og dro hjem. Lykkeligere enn på lenge ...


Eg va igrunn gla eg ikke va heime den helga, førr sku eg ha vært kjørehjelpa så ha eg dødd på meg. Tenk å bruk en rull racingtape førr å tett båten??? Jaja, det gikk no godt. Eg fikk bilde på telefonen min og mistanken min va bekrefta ja :) Da eg kom heim va han som en guttonge i gotterbutikken smilet gikk nesten trill rundt. Han hadde vært på ekspedisjon på elva mellom Korgen og Bjerka. Han kunn ikke ha vært meire fornøyd :)))


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar